Monday, April 7, 2014

Fateh & Bukit Itu

BismillahirRahmanirRahim

Sy terfikir sesuatu masa kat RnR Tapah baru ni. Pasal anak kecil yang tiada pengalaman banyak, mereka tiada ekspektasi apa-apa bila kita beritahu sesuatu, kan.

Jadi anak akan lambat respon sebab 'first time' dengar jawapan kita, dia akan senyal lama, or hmm?? 'Then' kita ulang-ulang penerangan. Lama lepas tu dia akan jawab hmm.. (Tanda setuju). (Ini cth cara jawapan fateh lah).

Makna kita kena sabar masa 'explain' sesuatu kat dia, sebab dia sedang proses nak memahami sesuatu. Kognitif dia sedang proses input itu.

Cth: Fateh kata "nak nek bukiiit" (bukit besi hangit kat rumah saya). Aduh, apa saya nak jawab.

Fateh 10 Feb 2014, 7.30 am, genap 2 tahun
Lain: "Nak gi sekolah..."

Saya jawab, "Fateh umur 4 tahun, besar sikit, Fateh boleh g sekolah ya". Lama baru dia jawab "hmm!" setuju dia tu.
Fateh pertama kali tengok Twin Tower, diperkenalkan nama bangunan itu,
senyap sahaja dia (sedang me register kot macam bukit itu)

Saya jawab: "Fateh, nanti fateh besar sikit, Fateh boleh panjat bukit, ya!" Lama sikit, baru dia 'reply'. "Hm!" Tanda setuju. (Esok dia tanya lagi, sy jawab sama lagi).

Maksud kita sabar untuk dia 'reply' (terima, atau tolak. Tolak, memberontak sebab tak faham kenapa xboleh, terima sebab faham separuh, 'which is now i can't get it').

Bila kita 'first time' diberitahu sesuatu, contoh tempat keje baru, kita tak faham sepenuhnya cara kerja tu. Lambat sikit nak proses, kan. Maklum, budak baru belajar. Bila dah 3 tahun keje yang sama, kita cepat faham dan terus bertindak, kan.

So macam nak ajar anak pakai kasut or dia nk masukkan butang baju, lambat kan, kena sabar, sebab dia sedang proses isi pembelajaran itu. Bila keadaan biasa, kita memang xsabar sebab lama, kita akan buatkan untuk dia. So kat situ dia tak belajar banyak (sesekali memang kita akan buatkan sebab nak cpt, kan, jadinya kurangkan untuk buatkan, biar lambat tapi dia akan master dalam sesuatu skill tu).

So 'key' nya adalah sabar sebab mereka segalanya adalah pertama kali atau awal-awal pembelajaran, hidup pun baru 1-2 tahun, kita ni berpuluh-puluh tahun, sangat tidak wajar nak marah atau geram kerana hakikatnya mereka memang layak untuk 'slow' bagi sesuatu yang baru nak difahami dan dilakukan.

07/04/14, R n R Tapah, Fateh 2.1

Wallahualam.

No comments:

Post a Comment