Friday, February 21, 2014

Ada Apa Dengan Traktor Itu?

Ada Apa Dengan Imaginasi Awal Kanak-kanak Yang Selalu Dilihat Bukan-bukan Aja :-)

Sewaktu dlm kereta otw ke kebun ayh, dari dalam kereta kami yang hanya berdua, Fateh ternampak traktor di depan kereta saya (di jalan raya).

Fateh yg suka traktor berkata "nak nek tetok!" Maksud : dia nak naik traktor itu...

Sy menjawab: "Tak boleh Fateh. (Dlm kepala fikir mcm mana nak naik traktor. Mana mungkin dpt naik. Dpt tgk bolehla). Ateh tengok aja ye."

Dia ulang2 nak naik tetok. Tetiba juga sy teringat betapa luasnya jangkauan pemikiran knk2 yg imaginasi tinggi dan selalu kita respons "ish.. Mana tetok nya.. Ish mana nak naiknya", iaitu segala yg Tidak Mungkin, dan pabila diulang-ulang, lama-kelamaan imaginasi ini akan semakin pudar ke arah realiti dan impossible. Sedang penciptaan kapal terbang pertama pun bermula dengan imaginasi alam pabila melihat burung! 

Saya fikir masa tu mana mungkin dpt naik traktor. Belum lagi kisah nak petik dan pegang bintang kan. Dan macam-macam lagi permintaan si kecil bijaksana kita ni.

Sy rasa sy perlu respon lebih terbuka, untuk menjana pemikiran kreativiti dia. Kemudian sy berkata "Fateh, insyaAllah suatu hari kalau kesempatan ateh boleh naik traktor ya".

Subhanallah. 

Di sebelah kebun ayah, ada rumah pakcik yg lengkap dgn beberapa buah traktor, kucing, kolam ikan, dan lembu di kejauhan. 

Sekali lagi Fateh berkata "Nak g embu.." (Nak pi kat lembu), dan sy jawab "Lembu jauh Teh, di seberang sana. Cuba Ateh bgtau macam mana nak gi seberang sana". Senyap dia. Hehe.

Kemudian kami ke traktor dan sy offer dia gi naik traktor. Dia x mahu dan hanya mahu bergambar dr luar bawah traktor sahaja. 

Mari kita ubah gaya respon imaginasi kreatif anak-anak kecil kita dgn gaya terbuka agar menjadi innovator pabila besar nanti. Kaedah HOTS: high order thinking skills.

Jadinya Memang Ada Apa Dengan Traktor Itu...

***Gambar pertama traktor di rumah sebelah kebun ayah tu, gambar kedua lembu di kejauhan. Gmbr ketiga "ketapi di ats pokok" sbb pnjang buah itu, sy betulkan sahaja, itu buah panjang (xtahu nama buah itu), gambar ke-4 "nak amik atital tu" - "gi ambik" (then dia try tarik ambil tak boleh hehe).

Pertama kali bergambar dengan traktor

Nampak tak lembu itu, hehe

Pokok Pelik Itu

Basikal buruk tersangkut itu

Fateh 1 May 14 dengan ayah dan traktor lain pula  

Sunday, February 2, 2014

Kisah Anak Kecil dan Gunting.

BismillahirRahmanirRahim

~◀Anak kecil bawah 2 tahun dan gunting sebenar▶~

Aduhh.. biasanya kita tak galakkan anak kecil untuk bermain gunting kan?

Teringat fakta 'wow' untuk anak mencecah umur 2 tahun, iaitu umur 2 thn mencapai 100 trillion cells; paling tinggi dicapai oleh otak manusia seumur hidupnya. Dan umur 1-2 thn sel-sel dlm otak terus-terusan bertambah tidak henti. Tu yang kata anak kecil macam sponge. 
Pada masa inilah yang kita nak kejarkan iaitu masukkan yang baik-baik, kerana 0-2 thn anak mencapai 80% otak dewasanya. Maka apa yg didengar, dilihat dan dilaluinya sekarang, itulah karektor dan pencapaian yg ditunjukkan bila dewasa kelak. Jika cara komunikasi ibu bapa sentiasa berbentuk marah, itulah caragaya komunikasi si anak bila dewasa kelak.

Perasan tak anak seawal usia 1 tahun sudah mula boleh imitate tigkahlaku kita? Untuk anakanda Fateh kami, genap usia 12 bulan (iaitu 11 bulan yg lalu) beliau menunjukkan dua insiden di depan mata kami yang membuatkan kami ternganga; I) mengambil kasut kecilnya lalu mencampaknya jauh, 2) mengambil kain lalu mengelap luaran bolanya. 
Ia exactly sama dan sesudah kami iaitu ibu (adegan 1) dan bapa nya (adegan 2) melakukan tingkah laku itu. Huhu.

Jadinya, apa risaukan sgt kisah gunting sebenar yg bahaya ini? Hehe memang ada byk pandangan. Ada kawan saya tidak beri sehingga anak masuk darjah 1. Saya juga tdk pernah beri anakanda guna gunting real ini, sehingga satu saat beberapa bulan dahulu saya mengajaknya membalut beberapa buah buku nya yang dikoyakkannya tanpa sengaja (saya yang kecewa sendiri lalu terus menyimpan/menyorokkan, kemudian mengeluarkannya semula krn mahu membentuk rasa tanggungjawab pada si toddler yg bijaksana ini).

Semasa aktiviti membalut itu, si kecil tak sudah-sudah mahu mencuba menggunakan gunting. Jadi akhirnya sy beri beliau cuba dengan teknik menunjukkan cara dahulu. Teknik nabi di sini ialah teknik menunjukkan cara kepada seseorang yang kita mahu dia belajar sesuatu. Ia lebih berkesan dari berkata-kata sahaja. Iaitu membuka gunting guna dua tangan, lalu gunting akan selofan tape yang saya sudah siapkan panjang yg saya mahu. Dalam sesi itu, hanya alat gunting yg dia minat. Tidak selofan tape. Kenapa? Kerana itu yang kita selalu sorokkan dan tak bagi cuba, kan. 

Saya selalu berkata, bagilah anak cuba melakukan aktiviti dewasa dan barang real, seperti penyapu, penyodok dll. Percaya tak hatta sudip dan senduk mengacau di kuali dan periuk panas serta lesung batu pun saya beri cuba. Kerana si kecil senantiasa mahu "nak nenok, nak nenok" semasa saya memasak, dan setelah didukung, "nak, nak" (nak buat sekali sama mcm kita buatla kan hehe). Hasil dari sejak awl lagi saya bagi cuba, konsep 'danger' memang dia sudah tahu dan rasai dari awal. Maka dia akan lebih berhati-hati dan bertanggungjawab. Tersadung jatuh lantai basah, terpegang kettle panas dan baru ini periuk sup, dll pernah dialami. Bukan maksud sy nak dedahkan sgt bahaya tu, kan bahaya, cuma nya dia ter sasar dan berlaku di hadapan saya, dan pada masa inilah mudah saya guna teknik nabi iaitu teknik terangkan kesalahan dengan beritahu peraturan selamat secara positif. Cth: "jalan hati-hati" (pendek aja, instead "jangan lari" or "jangan pegang", sebab dia bukan remaja yang boleh faham ayat panjang sangat kan).

Mksudnya di sini, anak kecil boleh memfungsikan alatan dengan sangat baik seperti mana kita gunakan. Dlm video ini, tiada pula si kecil tergunting tangan, kan. Nauzubillah.. bukan doa. Maksud, dia faham fungsi gunting adalah untuk gunting benda nak digunting dan bukan benda selainnya. Pabila dia cuba gunting barang yg x boleh digunting (spt cawan plastik di dlm video ini), elok diberitahu akan teknik nabi teknik menerangkan kesalahan dengan memberitahu peraturan selamat: "gunting untuk menggunting xxx, dan cawan hanya untuk diminum, sayang.." dan pujian diberi pabila si kecil menurut didikan kita. Sy pun tidak lah spontan dpt melaksanakan teknik nabi dgn sempurna, namun refleksi diri senantiasa berlaku pabila saya berfikir dan melihat semula respon sy kpd si kecil setiap hari.. (macam wayang video hehe).

Kisah video ini berlaku tnpa saya rancang, iaitu si kecil duduk di atas meja (yg mana meja bkn untuk diduduki tetapi utk diletak makanan ya), berlaku sesekali dan amat jarang berlaku (dh pandai panjat sangat, kan). Dan saya baru shj menggunakan gunting untuk menggunting paket kopi istimewa untuk suami tercinta :-), tertinggal sekejap atas meja, terus diambilnya. Namun kagum, boleh fungsikan dengan baik, tekun fokus dan hati-hati. Secara xlangsung melatih kemahiran motor halus dan hand-eye coordination nya. 

Mesej saya ialah: Beri peluang, dan pantau sepenuhnya anak kecil semasa menggunakan alat dewasa. Terangkan dan tunjukkan. Usah kata mereka x faham dan elakkan marah pabila mereka tercapai alat kesayangan kita kerana kita yg silap x simpan di tempat x boleh capai, kan.. Mereka dengar dan separa faham namun sub concious mind mesejnya dah masuk. InsyaAllah mudah nanti bila besar sedikit. Daripada kita dok larang-larang, kan. Nanti diambilnya di belakang kita dan buat cara lain yg tak betul, lagi haru kan. 

Mesej saya juga ialah lakukan aktiviti itu bersama. Dari mereka lihat shj dari jauh dan tiada idea langsung bagaimana ia berfungsi, anak kecil akan belajar lebih berkesan pabila melibatkan badan mereka sendiri. Cth lihat dr jauh guna gunting vs. lalui sendiri kaedah guna gunting sebenar. Oh begini rupanya rasanya menggunting. Mcm kita jugalah. Oh mcm ni rasa Nasi Lemak Antarabangsa yg dok selalu dengar dan tengok org mkn. Kan beza impaknya? Elok ia berlaku di hadapan kita. Dan pastinya gunting kanak-kanak yg selamat tu boleh dibeli sebagai replacement bahan alat dewasa yg bahaya. Ia option yg sangat baik!

Saya teringat klien remaja saya yg kesemuanya ibubapa x beri peluang berkawan dengan kawan lelaki (klien bermaksud dah berlaku sesuatu yg buruk ya. Jika tdk, tidak lah sampai perlukan treatment dan intervensi dari autorti kan). Sedangkan fitrah remaja ialah kebebasan, hak bersuara, dan minat bersahabat dengan kawan lain jantina. Dan teringat sebuah keluarga yg sgt sporting membenarkan anak2 remaja berkawan sehingga anak2 ber dating di luar pangkin rumah. Mak ayah pun ok aja. Anak2 pun ok happy aja. Jarang jumpa famili macam ni kan.

Fahami keperluan asas psikologi anak ikut perkembangan umur, dan maximisekan pendidikan sihat dan selamat nya. Saya doakan semua ibubapa dapat berikan pendidikan positif dan responsif terbaik utk anak2 tersayang, insyaAllah.

Alhamdulillah.

video