Saturday, December 28, 2013

Objek Sebagai Simbol Objek Lain; 'Mee Spageti Sebagai Ular'

BismillahirRahmanirRahim

Teknik Tidak Menunjuk Kesalahan, Teknik Solusi

Pada satu ketika selepas makan (hujung-hujung waktu makan anak yang berakhir dengan main), anakanda soleh Fateh menyebut-nyebut beberapa kali “Uuwar! Uuwwar!”

Pada mulanya saya tidak perasan, kemudiannya saya dapati dia berusungguh-sungguh menyatakan apa yang dia nampak itu adalah ‘ular’ (ini kes pergi Taman Ular beberapa kali dan suka betul dengan pengalaman ke taman itu la ni haha :) (saya juga ada figurines binatang dan salah satunya ular, lama dahulu telah diperkenalkan kepadanya).

Saya tidak berkata “Ish, makan aje lah. Mana ada ularnya” atau “Cepat habiskan makanan, Mummy nak kemas pulak ni”.

Sebaliknya saya hanya berkata “Oh, Fateh nampak ular” (sambil beri perhatian iaitu eye contact: ganjaran sosial). Berapa ekor ular ada tu?” (Teknik Tidak Menunjuk Kesalahan). Mulalah dia mengira ala cara dia : “Ti, ti, ti, ti”. “Hmm.. banyaknya ular”, saya menjawab. Anak pun seronok dan sebut “Uuwar” lagi.

“OK dah habis makan kan. Jum kita basuh tangan dan mulut” (Teknik Solusi). Anak pun menurut sahaja sebab puas dapat perhatian dan rekognisi apa yang dia nampakkan itu. 

Kan mudah, Teknik Solusi. Tapi layan dahulu, ini amat penting ya! Saya yakin semua ibu dan ayah mampu melayan dahulu bicara si kecil ini dengan baik.

Nota.

Mengikut Teori Perkembangan Kognitif (Piaget), antara umur 2-7, ciri asas tahap ini adalah penggunaan simbol atau bahasa tanda dan seterusnya berkembang konsep intuitif (umur 4-7).

Jadi, dengarlah apa dikatakan anak, mengiyakan disertai pengesahan dari pengalaman si kecil seterusnya membantu mereka memahami konsep kehidupan, alam simbol dan realiti. 

Peringkat ini juga konversasi (perbualan) belum jelas dan konkrit, maka pengesahan dan mendengar apa dikatakan mereka amat penting agar mereka rasa dihargai dan didengari. 

Semua ibu kebanyakannya faham apa yang anak sebutkan walau pelat dan kurang jelas. Contoh anak saya sebut ‘bendera’ sebagai ‘amenna’ dan ‘umbrella’ juga ‘amenna’, serta ‘uncle’ sebagai ‘aten’ dan banyak perkataan lain lagi. Kerana teknik mendengar yg baik (maklumlah sebagai kaunselor kanak-kanak, Alhamdulillah), mudah saya ‘recognise’ apa yang si kecil maksudkan dari sudut pandangannya. 

Pujilah ia sekiranya anda rasa itu satu perkembangan yg baik. Contoh: “Waah Fateh ingat lagi ular yang kita nampak hari tu, nanti boleh lah lukis ular lepas ni ya!” (kita tambah impak yang kita nak anak capai perkembangan seterusnya) (Alhamdulillah sebelum ni anak sgt excited bila sesi melukisnya sambil sebut “Allah’ (tulis Allah arab tapi panjang ke bawah perlahan-lahan :) atau “Buuwat” (lukis bulat, betul bulat).

Saya doakan semua ibu bapa akan merespons dan melayan luahan awal anak kecil dengan sabar dan penuh perhatian, kerana ini membentuk 'bonding' (hubungan), kerapatan (attachment) dan seterusnya kepercayaan anak kepada kita, dalam bercerita apa sahaja pengalaman baik buruk mereka kepada ibubapa sehingga mereka dewasa kelak, InsyaAllah.

Alhamdulillah.

Photo: Perkongsian Puan Maznah Ibrahim

BismillahirRahmanirRahim

Objek Sebagai Simbol Objek Lain; 'Mee Spageti Sebagai Ular'
Teknik Tidak Menunjuk Kesalahan, Teknik Solusi

Pada satu ketika selepas makan (hujung-hujung waktu makan anak yang berakhir dengan main), anakanda soleh Fateh menyebut-nyebut beberapa kali “Uuwar! Uuwwar!”

Pada mulanya saya tidak perasan, kemudiannya saya dapati dia berusungguh-sungguh menyatakan apa yang dia nampak itu adalah ‘ular’ (ini kes pergi Taman Ular beberapa kali dan suka betul dengan pengalaman ke taman itu la ni haha :) (saya juga ada figurines binatang dan salah satunya ular, lama dahulu telah diperkenalkan kepadanya).

Saya tidak berkata “Ish, makan aje lah. Mana ada ularnya” atau “Cepat habiskan makanan, Mummy nak kemas pulak ni”.

Sebaliknya saya hanya berkata “Oh, Fateh nampak ular” (sambil beri perhatian iaitu eye contact: ganjaran sosial). Berapa ekor ular ada tu?” (Teknik Tidak Menunjuk Kesalahan). Mulalah dia mengira ala cara dia : “Ti, ti, ti, ti”. “Hmm.. banyaknya ular”, saya menjawab. Anak pun seronok dan sebut “Uuwar” lagi.

“OK dah habis makan kan. Jum kita basuh tangan dan mulut” (Teknik Solusi). Anak pun menurut sahaja sebab puas dapat perhatian dan rekognisi apa yang dia nampakkan itu. 

Kan mudah, Teknik Solusi. Tapi layan dahulu, ini amat penting ya! Saya yakin semua ibu dan ayah mampu melayan dahulu bicara si kecil ini dengan baik.

Nota.

Mengikut Teori Perkembangan Kognitif (Piaget), antara umur 2-7, ciri asas tahap ini adalah penggunaan simbol atau bahasa tanda dan seterusnya berkembang konsep intuitif (umur 4-7).

Jadi, dengarlah apa dikatakan anak, mengiyakan disertai pengesahan dari pengalaman si kecil seterusnya membantu mereka memahami konsep kehidupan, alam simbol dan realiti. 

Peringkat ini juga konversasi (perbualan) belum jelas dan konkrit, maka pengesahan dan mendengar apa dikatakan mereka amat penting agar mereka rasa dihargai dan didengari. 

Semua ibu kebanyakannya faham apa yang anak sebutkan walau pelat dan kurang jelas. Contoh anak saya sebut ‘bendera’ sebagai ‘amenna’ dan ‘umbrella’ juga ‘amenna’, serta ‘uncle’ sebagai ‘aten’ dan banyak perkataan lain lagi. Kerana teknik mendengar yg baik (maklumlah sebagai kaunselor kanak-kanak, Alhamdulillah), mudah saya ‘recognise’ apa yang si kecil maksudkan dari sudut pandangannya. 

Pujilah ia sekiranya anda rasa itu satu perkembangan yg baik. Contoh: “Waah Fateh ingat lagi ular yang kita nampak hari tu, nanti boleh lah lukis ular lepas ni ya!” (kita tambah impak yang kita nak anak capai perkembangan seterusnya) (Alhamdulillah sebelum ni anak sgt excited bila sesi melukisnya sambil sebut “Allah’ (tulis Allah arab tapi panjang ke bawah perlahan-lahan :) atau “Buuwat” (lukis bulat, betul bulat).

Saya doakan semua ibu bapa akan merespons dan melayan luahan awal anak kecil dengan sabar dan penuh perhatian, kerana ini membentuk 'bonding' (hubungan), kerapatan (attachment) dan seterusnya kepercayaan anak kepada kita, dalam bercerita apa sahaja pengalaman baik buruk mereka kepada ibubapa sehingga mereka dewasa kelak, InsyaAllah.

Alhamdulillah.
Spageti tiba-tiba disebut "Uuwar!"

Saturday, December 7, 2013

Teknik 'Channel' Tingkahlaku Negatif Kepada Aktiviti Sihat



BismillahirRahmanirRahim

Teknik Pejam Mata Pada Kesalahan, Tidak Mengkritik, Tidak Marah, Ganti dengan Teknik Menunjukkan Cara Yang Betul bagi Mengeluarkan Energi Kreatif Si Kecil.


Tingkah laku kurang baik pernah ditonjolkan anak saya, Fateh ketika usia 1 tahun lebih dahulu ialah, memukul kepala orang lain :D (aduiih), dan baru ini menyembur air liur (dalam video attach di sini yang saya rakam kerana aksi ayah-anak untuk memori kami, namun tiba-tiba keluar aksi kurang sesuainya :D) dan saya terus channelkan kepada aktiviti sihat :)

Teknik Channelkan Tingkah laku tidak sesuai anak kecil memukul kepala orang lain (sama ada kanak-kanak atau orang dewasa) kepada aktiviti sihat:

1) Saya belikan alat tukul mainan plastik yang berbunyi ‘piit, piit’ tu, dan terus tunjukkan kepada anak: “Fateh, buat macam ni” (ambil alat mainan tukul plastik dan ketuk lantai bertalu-talu).
Hasil, anak akan terus buat seperti ditunjukkan sebab seronok dan spontan, kan. Kemudian jangan lupa untuk puji akan tingkah laku betulnya itu: “Waah, Fateh ketuk keluar la bunyi nya (puji tingkah laku spesifik), Mummy suka! (impak 1). Takdelah Mummy sakit (buat muka sakit) (Impak 2).

2) Rakan saya di satu majlis jamuan raya yang besar menunjukkan cara ini kepada anak secara spontan dan positif, dan saya terus amalkan di rumah.
Pabila anak angkat tangan dan ter ketuk kepala rakan, rakan saya terus menawarkan ‘Give me Five’ tapak tangannya. Otomatik anak terus sambut dan buat tepuk ‘Give me Five’ seluruh tapak tangannya dan mereka buat beberapa kali dengan gembira :D. Saya terus beri ganjaran sosial tanpa material iaitu ‘senyum lebar’ tanda suka. Elok ditambah skrip: “Waah, Fateh boleh buat ‘give me five’ la (puji tingkah laku spesifik), kan seronok tu… (Impak 1). (lama kelamaan tingkahlaku kurang sesuai ini akan terhenti sendiri).

Tingkah laku tidak sesuai anak kecil menyembur air liur dengan seronoknya (dalam video)

1) Teknik menegur kesalahan dengan tidak menunjukkan kepada kesalahannya secara spesifik tetapi memberitahu peraturan umum selamat: “Fateh, khalifah tak menyembur macam tu,”. Kemudian terus arahkan kepada aktiviti selamat lain: “Fateh, Uuuu” (anak menyambut dengan menyebut “Uuu”), “Aa..” (anak menyambut “Aaa”), “Iiiiii”, anak menyambut “Iiiii”, saya sambung “Uuuuu”, anak akan ikut seterusnya. Ba Bi Bu sehingga dia sendiri lupa menyembur dan mahu membaca buku alFurqan pula :)

Mengajar Anak Kecil Bawah 2 tahun Mengenal Huruf Hijayyah.

Anak kerap menyebut huruf lain pabila ditunjukkan flash card huruf hijayyah berbaris atas, kerana lupa. Saya tidak pernah marah, kritik, atau tegur kesalahannya. Sebaliknya saya hanya menyebut huruf yang betul, dan anak akan ulang huruf yang betul itu. Seterusnya saya akan memuji, dan beri ganjaran sosial seperti senyum, tepuk tangan dan sentuh bahu/kepala dan kadangkala cium pipinya.

Contoh: saya tunjukkan huruf ‘La’ (Lam berbaris atas), dan anak hentam sebut lain seperti “Taaa” dengan seronok dan yakinnya (maka saya tahu yang dia betul-betul lupa). Saya terus sebutkan huruf yang betul iaitu “Laaa”, dan anak akan sambut sebut “Laaa” dan saya puji akan tingkahlaku menyebut yang betul itu, dengan berkata “Betul Laaa” serentak tepuk tangan dan senyum lebar (teknik ganjaran sosial). Ini berlaku jika saya nampak anak konfiden sebut huruf walaupun salah dan saya tahu dia lupa. Namun saya hargai usaha nya mahu menyebut, berbanding kadang kala ada mood tak ok nya, dia akan tidak mahu menyebut langsung dan terus menukar topik lain.

Nota.

*Berkenaan anak kecil 1-3 tahun yang kerap melakukan tingkahlaku kurang sesuai dengan norma sosial seperti memukul, menarik rambut, menarik tangan dan sebagainya: kanak-kanak kecil secara semulajadi suka berkawan dan bersosial. Namun mereka tidak tahu bagaimana nak sesuaikan (adjust) tenaga nya dengan betul. Banyak situasi kanak-kanak kecil sayang baby kecil, tapi cakar muka atau ketuk kepala baby kecil itu. Percayalah, mereka tidak sengaja, dan tidak berniat. Terutamanya pertama kali. Tanda mereka sengaja mahu buat anda marah ialah: sambil pandang ibu, sambil ketuk kepala. Itu maksudnya mereka mahukan perhatian, dan melalui melakukan kesalahan, mereka mendapat perhatian segera walaupun ia berbentuk jeritan marah dari ibu.

*KEY nya ialah mereka perlu ditunjukkan berkali-kali akan cara yang betul dalam aspek sentuhan selamat, iaitu belai, usap, pegang perlahan dan sebagainya. Apabila mereka cuba melakukan seperti yang kita tunjukkan cara yang betul itu, pujilah akan tingkahlaku nya, bukan orangnya.

*Puji orang memang berbahaya, puji tingkah laku, boleh dibentuk, dididik dan dilentur seterusnya. Contoh: puji orangnya: “Waah pandai..” apabila anak sebut betul huruf. Apa kata jika anak sebut salah, adakah tidak pandai? Maka kita nak kata apa? Perkataan berbentuk ‘pandai’, ‘baik’, ‘cantik’, ‘bagus’ adalah generalisasi dan konotasinya adalah saya pandai / baik / cantik / bagus. Jika tingkahlaku nya sebaliknya? Maka saya bodoh / jahat / hodoh / buruk?

*Teknik nabi memang memuji bukan kepada orangnya namun kepada tingkahlaku spesifik nya. Mereka perlu tahu apa yang betul, dan apa yang salah secara jelas, iaitu tingkah laku spesifik yang betul dan salah. Pujian orang itu berbentuk label. Teknik parenting barat kebelakangan ini juga sudah mula meng ‘highlight’ kan akan cara pujian yang betul iaitu puji tingkah laku spesifik. ‘Labelling’ sangat berbahaya kerana boleh menjatuhkan self esteem kanak-kanak (penghargaan kendiri, keyakinan diri). Jika anda perasan, perkataan baik, pandai dan cantik adalah berbentuk subjektif. Jika pandai, pandai semuanya ke? Pandai apa? Banyak keadaan individu pandai di situ, tapi lemah di sini. Pandai memasak, subjek kemahiran, namun lemah matematik, contohnya. Maka elakkan puji orang kerana ia berbentuk ‘labelling’, subjektif dan menyeluruh.

*Umur 0-3 / 4 tahun masih kuat otak kanannya. Menunjukkan cara betul adalah sangat sesuai dengan usia kecil kerana mereka boleh melihat contoh dan terus belajar melakukannya. Perkataan marah, dan sebagainya menghala kepada bebelan dan kesalan diluahkan, yang bakal merobek hati si kecil tanpa anda sedar sebenarnya boleh dikategorikan sebagai penderaan emosi di dalam Child Act 2001 apabila anak percaya itu betul (contoh "saya bodoh") dan self esteem nya jatuh.

*Contoh “Jangan lari” , kanak-kanak kecil tidak nampak dan faham apa maksud ‘jangan lari’, tetapi mereka nampak perkataan ‘lari’ sebagai aksi ‘lari’, maka mereka akan terus ‘berlari’ :). Gantilah dengan arahan positif seperti “hati-hati” atau “jalan perlahan”. “Jangan panjat” kepada “turun” , “jangan bergerak” kepada “”berdiri tegak” dan “jangan bercakap” kepada “bercakap bila perlu”.

*Usia menginjak sekitar 4 tahun, kanak-kanak sudah kuat otak kirinya. Penjelasan dan penerangan adalah lebih sesuai, iaitu dibawa kepada berbincang dan komunikasi positif Q n A dari anak kecil sangat digalakkan untuk diamalkan. Hatta anak kecil setahun pun boleh diberitahu penerangan walau tidak faham, kerana mereka mendengar, kan? Maka pabila besar sedikit, penerangan akan jadi lebih mudah kerana mereka pernah mendengar dan mengalami peristiwa silap dan pelajaran serta didikan di sepanjang tempoh itu.

Walhamdulillah. Segala yang baik dan betul itu dari Allah, dan jika silap, datang dari kelemahan dan kekhilafan saya sendiri. Wallhualam. Allah Maha Mengetahui dan Maha Berilmu.


Friday, November 22, 2013

Teknik Mendorong Anak Duduk Dalam Carseat

BismillahirRahmanirRahim

Teknik Menerangkan Peraturan

“Fateh, Fateh duduk dalam carseat ya. Mummy sayangkan Fateh, dan Mummy nak Fateh selamat, jadi Fateh perlu duduk dalam carseat ni ya..” (sambil mengusap kepala anak dan mencium dahinya dengan pantas: Ganjaran Sosial Non-Material). 

Anak akan menjawab “Hm !” bermaksud setuju dan memahami (respon pabila tidak faham apa diperkatakan, beliau akan berbunyi tinggi di hujungnya (“Hm?”) atau jika tidak mahu/ tidak setuju akan berkata “Ma Mau!”.

Teknik Pujian Pabila Anak Berjaya / Cuba Duduk Dalam Carseat

“Terima kasih Fateh sebab duduk dengan baik dalam carseat (Pujian tingkahlaku). Mummy rasa syukur sangat (Impak 1). Senang hati Mummy nak memandu (Impak 2)”. Ia biasanya saya ucapkan samada semasa memandu di hadapan (bercakap dengan kuat) pabila saya dapati beliau tidak berbunyi tak selesa atau semasa membuka tali pinggang carseat nya setelah selamat sampai ke destinasi. 

Beliau akan menjawab “Hmm?” dan saya akan ulang lagi skrip di atas. Bermaksud beliau kurang pasti apa maksud saya, dan skrip pujian ini mengesahkan lagi bahawa tingkahlakunya duduk dengan baik itu adalah BETUL, IBU SUKA, SANGAT BAIK, membantu dan selamat untuk kami bersama.

Hasil : Alhamdulillah pertama kali menggunakan skrip ini, anakanda berjaya duduk sehingga selesai perjalanan. Saya dapati sejak gunakan skrip di atas anak sangat berkerjasama hingga kami suami isteri boleh duduk di hadapan manakala anakanda di kerusi belakang seorang diri.

Nota.

*Sayang mudah disebut, namun selamat adalah perkara yang tidak dapat ditolak oleh sesiapa pun. Skrip ini digunakan sejak beliau lebih memahami ayat / arahan (1.5 tahun), berbanding sebelum ini saya tidak berkata apa-apa malahan akan mengalah pabila dia berbunyi kebosanan, sementelah semua buku menarik dan mainannya habis diteroka dan dimainkan.

*Dahulunya saya duduk di belakang di sebelah anak di dalam car seat nya (suami di hadapan memandu). Acapkali juga saya mengalah dan mengambilnya dari carseat nya kerana saya fikir perjalanan jauh, dia bosan mungkin (pastinya). Kami selalu travel Perlis-KL-Perlis. Hatta dalam Perlis sahaja pun kadangkala dia akan berbunyi pabila tiba ‘tempoh limitnya’. Sebagai makluman, anak mula didudukkan dalam car seat sejak dalam pantang lagi.

*Skrip Menerangkan Peraturan Selamat di atas saya gunakan pabila beliau di belakang dan saya di hadapan memandu seorang diri. Saya akan menyediakan buku kegemaran yang sesuai dengan usianya mengenal benda iaitu Kamus Bergambar seperti di dalam gambar (saya capai dengan tangan sambil memandu, ia di poket tempat duduk belakang). Maksud, buku atau mainan mudah capai dan sesuai amat perlu disediakan. Juga susu kotak kecilnya (atas 1 tahun). Semasa bawah 1 tahun saya ada gantungkan tali dan benda menarik (botol kayu wangian kereta / dan nametag kami suami isteri yang ada gambar kami berdua dan anak akan sebut Ayah, Mummy) untuk dia leka melihat dan menyentuhnya (hingga kadangkala botol itu terlantun mengenai dahinya, kasihan dia).

*Ibu dan ayah yang prihatin dan pentingkan keselamatan anak akan tidak mengalah dengan desakan anak untuk dikeluarkan dari carseat demi faktor keselamatan. Anak akan ‘test’ kita orang dewasa dengan berbunyi sambil memandang kita. Pabila kita mengalah, beliau akan tahu yang dengan cara merengek kita akan mengeluarkannya. Sama ada (1) anda berkeras hati sekali sahaja (dan anda senang terus kemudiannya bermaksud anak akan terus ok dan tidak berbunyi dah selepas itu: perlu betul-betul keraskan hati), atau pilihan ke-2 beri dia duduk dalam car seat sampai limit sederhana maksimum anak berbunyi, kemudian keluarkannya seketika - untuk tujuan praktis / latihan sehingga boleh betul-betul duduk tak minta dikeluarkan (saya guna kaedah 2 sebab tak sampai hati kerana saya rasa faktor kemampuan kognitif dan emosinya untuk terima dan faham, perlu timing masa yang betul-betul sesuai).

* Adalah OK untuk dikeluarkan pabila ibu di belakang bersama anak (manakala suami ada di hadapan memandu), namun pabila ibu seorang diri, di sinilah cabaran besar menanti kita (dahulunya car seat anak di sebelah saya, pemandu. Namun sebenarnya lebih selamat ialah di belakang untuk kurang risiko). 

*Maka sediakan anak semasa meletakkannya di dalam car seat dengan memberitahu Skrip Menerangkan Peraturan di atas. Pertama kali anak berjaya duduk dalam car seat untuk perjalanan jauh lebih 1 jam dari awal hingga ke destinasi ialah pada usianya 12 bulan, (dengan beliau berbunyi mahu dikeluarkan dan saya tidak mengalah malah menarik perhatian dengan bermacam benda). Saya di sebelahnya (tempat duduk belakang dengan memakai tali pinggang keselamatan juga, bagi menunjukkan bahawa semua orang bertali pinggang di dalam kereta). Semasa ini ayah akan memainkan peranan menyebut dengan kuat di hadapan (“Fateh, semua orang pakai tali pinggang, sebab kita semua nak selamat. Tengok, Ayah dan Mummy pun pakai” : Teknik Menerangkan Peraturan).

* Anak juga boleh bezakan antara tidak duduk di dalam car seat (ibu pegang) dengan duduk seorang diri di dalam carseat, iaitu duduk seorang diri di dalam carseat lebih selamat walaupun tidak bebas :D Ini kerana sebenarnya peringkat ‘Autonomi’ (berdikari dan merasai pengalaman sendiri) sudah bermula di usia seawal 1 tahun (anda boleh perhatikan pabila anak mula tidak mahu disuapkan makanan dan mahu mencuba melakukan apa-apa perkara sendiri cth makan sendiri). Bermaksud skrip di atas boleh lah dimulakan seawal 1 tahun (ikut tahap kognitif unik kanak-kanak yang berbeza), (saya pun mula skrip lewat). Sebelumnya saya tidak ucapkan apa-apa skrip pun, hanya letak dan layan membaca dan tengok notebook atau apa sahaja (buku adalah biasa dan diminati anak kerana sejak dalam pantang anak dibacakan buku. Namun apa-apa pun tetap ada limit kebosanan, kan). 

Didoakan semuanya dipermudahkan untuk melaksanakan teknik nabi dalam mendorong anak duduk di dalam carseat ini. 

“Sentiasa usaha pelbagai cara dan tidak mengalah, insyaAllah akan berhasil”

Seterusnya: Contoh Skrip Pujian Anak Bawah 12 bulan, Teknik Mendorong Anak Berkerjasama Digosokkan Giginya

Alhamdulillah.

Photo: BismillahirRahmanirRahim

Perkongsian dari Puan Maznah 

Teknik Mendorong Anak Duduk Dalam Carseat

Teknik Menerangkan Peraturan

“Fateh, Fateh duduk dalam carseat ya. Mummy sayangkan Fateh, dan Mummy nak Fateh selamat, jadi Fateh perlu duduk dalam carseat ni ya..”  (sambil mengusap kepala anak dan mencium dahinya dengan pantas: Ganjaran Sosial Non-Material). 

Anak akan menjawab “Hm !” bermaksud setuju dan memahami (respon pabila tidak faham apa diperkatakan, beliau akan berbunyi tinggi di hujungnya (“Hm?”) atau jika tidak mahu/ tidak setuju akan berkata “Ma Mau!”.

Teknik Pujian Pabila Anak Berjaya / Cuba Duduk Dalam Carseat

“Terima kasih Fateh sebab duduk dengan baik dalam carseat (Pujian tingkahlaku). Mummy rasa syukur sangat (Impak 1). Senang hati Mummy nak memandu (Impak 2)”. Ia biasanya saya ucapkan samada semasa memandu di hadapan (bercakap dengan kuat) pabila saya dapati beliau tidak berbunyi tak selesa atau semasa membuka tali pinggang carseat nya setelah selamat sampai ke destinasi. 

Beliau akan menjawab “Hmm?” dan saya akan ulang lagi skrip di atas. Bermaksud beliau kurang pasti apa maksud saya, dan skrip pujian ini mengesahkan lagi bahawa tingkahlakunya duduk dengan baik itu adalah BETUL, IBU SUKA, SANGAT BAIK, membantu dan selamat untuk kami bersama.

Hasil : Alhamdulillah pertama kali menggunakan skrip ini, anakanda berjaya duduk sehingga selesai perjalanan. Saya dapati sejak gunakan skrip di atas anak sangat berkerjasama hingga kami suami isteri boleh duduk di hadapan manakala anakanda di kerusi belakang seorang diri.

Nota.

*Sayang mudah disebut, namun selamat adalah perkara yang tidak dapat ditolak oleh sesiapa pun. Skrip ini digunakan sejak beliau lebih memahami ayat / arahan (1.5 tahun), berbanding sebelum ini saya tidak berkata apa-apa malahan akan mengalah pabila dia berbunyi kebosanan, sementelah semua buku menarik dan mainannya habis diteroka dan dimainkan.

*Dahulunya saya duduk di belakang di sebelah anak di dalam car seat nya (suami di hadapan memandu). Acapkali juga saya mengalah dan mengambilnya dari carseat nya kerana saya fikir perjalanan jauh, dia bosan mungkin (pastinya). Kami selalu travel Perlis-KL-Perlis. Hatta dalam Perlis sahaja pun kadangkala dia akan berbunyi pabila tiba ‘tempoh limitnya’. Sebagai makluman, anak mula didudukkan dalam car seat sejak dalam pantang lagi.

*Skrip Menerangkan Peraturan Selamat di atas saya gunakan pabila beliau di belakang dan saya di hadapan memandu seorang diri. Saya akan menyediakan buku kegemaran yang sesuai dengan usianya mengenal benda iaitu Kamus Bergambar seperti di dalam gambar (saya capai dengan tangan sambil memandu, ia di poket tempat duduk belakang). Maksud, buku atau mainan mudah capai dan sesuai amat perlu disediakan. Juga susu kotak kecilnya (atas 1 tahun). Semasa bawah 1 tahun saya ada gantungkan tali dan benda menarik (botol kayu wangian kereta / dan nametag kami suami isteri yang ada gambar kami berdua dan anak akan sebut Ayah, Mummy) untuk dia leka melihat dan menyentuhnya (hingga kadangkala botol itu terlantun mengenai dahinya, kasihan dia).

*Ibu dan ayah yang prihatin dan pentingkan keselamatan anak akan tidak mengalah dengan desakan anak untuk dikeluarkan dari carseat demi faktor keselamatan. Anak akan ‘test’ kita orang dewasa dengan berbunyi sambil memandang kita. Pabila kita mengalah, beliau akan tahu yang dengan cara merengek kita akan mengeluarkannya. Sama ada (1) anda berkeras hati sekali sahaja (dan anda senang terus kemudiannya bermaksud anak akan terus ok dan tidak berbunyi dah selepas itu: perlu betul-betul keraskan hati), atau pilihan ke-2 beri dia duduk dalam car seat sampai limit sederhana maksimum anak berbunyi, kemudian keluarkannya seketika - untuk tujuan praktis / latihan sehingga boleh betul-betul duduk tak minta dikeluarkan (saya guna kaedah 2 sebab tak sampai hati kerana saya rasa faktor kemampuan kognitif dan emosinya untuk terima dan faham, perlu timing masa yang betul-betul sesuai).

* Adalah OK untuk dikeluarkan pabila ibu di belakang bersama anak (manakala suami ada di hadapan memandu), namun pabila ibu seorang diri, di sinilah cabaran besar menanti kita (dahulunya car seat anak di sebelah saya, pemandu. Namun sebenarnya lebih selamat ialah di belakang untuk kurang risiko). 

*Maka sediakan anak semasa meletakkannya di dalam car seat dengan memberitahu Skrip Menerangkan Peraturan di atas. Pertama kali anak berjaya duduk dalam car seat untuk perjalanan jauh lebih 1 jam dari awal hingga ke destinasi ialah pada usianya 12 bulan, (dengan beliau berbunyi mahu dikeluarkan dan saya tidak mengalah malah menarik perhatian dengan bermacam benda). Saya di sebelahnya (tempat duduk belakang dengan memakai tali pinggang keselamatan juga, bagi menunjukkan bahawa semua orang bertali pinggang di dalam kereta). Semasa ini ayah akan memainkan peranan menyebut dengan kuat di hadapan (“Fateh, semua orang pakai tali pinggang, sebab kita semua nak selamat. Tengok, Ayah dan Mummy pun pakai” : Teknik Menerangkan Peraturan).

* Anak juga boleh bezakan antara tidak duduk di dalam car seat (ibu pegang) dengan duduk seorang diri di dalam carseat, iaitu duduk seorang diri di dalam carseat lebih selamat walaupun tidak bebas :D Ini kerana sebenarnya peringkat ‘Autonomi’ (berdikari dan merasai pengalaman sendiri) sudah bermula di usia seawal 1 tahun (anda boleh perhatikan pabila anak mula tidak mahu disuapkan makanan dan mahu mencuba melakukan apa-apa perkara sendiri cth makan sendiri). Bermaksud skrip di atas boleh lah dimulakan seawal 1 tahun (ikut tahap kognitif unik kanak-kanak yang berbeza), (saya pun mula skrip lewat). Sebelumnya saya tidak ucapkan apa-apa skrip pun, hanya letak dan layan membaca dan tengok notebook atau apa sahaja (buku adalah biasa dan diminati anak kerana sejak dalam pantang anak dibacakan buku. Namun apa-apa pun tetap ada limit kebosanan, kan). 

Didoakan semuanya dipermudahkan untuk melaksanakan teknik nabi dalam mendorong anak duduk di dalam carseat ini. 

“Sentiasa usaha pelbagai cara dan tidak mengalah, insyaAllah akan berhasil”

Seterusnya: Contoh Skrip Pujian Anak Bawah 12 bulan, Teknik Mendorong Anak Berkerjasama Digosokkan Giginya

Alhamdulillah.

Tuesday, November 19, 2013

Mengajar Anak Kecil Berenang

BismillahirRahmanirRahim

Mengajar Anak Kecil Berenang (entri post lama, Fateh 11 bulan)

Teknik Demonstrasi & Menunjukkan Cara

1) Beritahu Fateh (11 bulan, pengalaman baru kali ke-3 sesi berenang), "kocak kaki, kocak kaki".

2) Tunjukkan kedua kaki (saya: ibunya) berkocak dalam keadaan saya terapung di air (namun sebenarnya sedang memegang pelampungnya) (kerana ibunya tidak pandai berenang, hehe)

Hasil: Fateh yang sedang dipegang ayahnya terus mengocak kakinya dengan laju dlm keadaan terapung dan 'berenang' ke depan dengan pantas sekali.

Kami kagum!!!

Ia berlaku pada sesi ke-3 pengalaman di kolam renang. Sesi pertama berenang, Fateh 9 bulan memang terapung dan ala-ala berenang secara semulajadinya. MasyaAllah!!! (masa tu belum belajar teknik nabi maka hanya pujian separuh format sahaja: "waah, dia boleh rupanya, tak sangka" yang terucap dalam hati, tidak di hadapan si kecil).

Sebagai panduan, antara skrip / kata-kata yang boleh saya ucapkan ialah: "Waah, Fateh boleh terapung (pujian tingkahlaku, bukan orangnya). Mummy bangga dengan Fateh (Impak 1: kesan atau perasaan ibu). InsyaAllah nanti Fateh boleh berenang sendiri (Impak 2, jangka panjang: berupa doa atau visi ibubapa utk anak)",  sambil senyum lebar (Ganjaran Sosial Non-Material).

Nota. 

*Bayi umur 0-2 tahun adalah dalam peringkat 'trust vs mistrust' dan 'attachment' kuat dgn 'prime carer'nya. Maka mengajar dari bayi perlulah oleh ibu/bapa nya sendiri. 

*Apabila kerapatan (‘attachment’) kuat dengan penjaga utama yang memberikan keperluan asas bayi seperti makanan (susu), pelukan (pabila rasa takut / sejuk), kata-kata baik (menenangkan atau menggalakkan), ubatan (pabila sakit), bayi akan sangat kenal dan percaya (trust) kepada penjaga utama ini yang secara konsisten (istiqamah) menyediakan segala keperluan asasnya. Sebaliknya berlaku (‘mistrust’/tidak percaya/sukar percaya) sekiranya penjaga utama ini berubah-ubah atau tidak memberikan atau memenuhi keperluan asas ini.

*Kerapatan yang baik memudahkan penjaga utama ini melakukan banyak dorongan tingkahlaku yang ingin dibentuk dari awal bayi.

Link Video Fateh berenang pertama kali di kolam renang, umur 9 bulan



Link video sesi Fateh berenang (sehari sebelum 12 bulan):


Fateh belajar tenggelam (1 tahun 4 bulan)


video

Seterusnya: Teknik Pujian untuk anak bawah 12 bulan, Teknik Mendorong anak duduk dalam car seat

Alhamdulillah.

Wednesday, November 13, 2013

Mendorong Anak Kecil Mengemas Selepas Makan

BismillahirRahmanirRahim

Aplikasi Teknik Nabi Muhammad

Sambungan dari Teknik Pejam Mata Pada Kesalahan anak kecil di meja makan kepada aktiviti mengemas lantai bersama, iaitu Teknik Memberi Solusi dan Menunjukkan Cara.

Selesai makan (anak menghulurkan mangkuk makanannya ke depan tanda sudah tidak mahu makan lagi / kenyang), saya akan berkata “OK, Fateh dah habis makan, Mummy nak kemas” (menyediakan minda anak untuk aktiviti seterusnya).

Kemudian saya akan mengambil kain lap saya dan kembali kepadanya. Turunkan beliau dari ‘high chair’ dan berdiri di lantai yang penuh dengan butiran makanan jatuh.

“Ok, makanan kita tumpah, maka kita perlu kemaskan lantai ya” (Teknik Memberi Solusi dan Menunjukkan Cara). Anak akan nampak kita buat dan percayalah dia akan sangat ‘prososial’ iaitu membantu mengelap bersama.

Pujian diberi : “Alhamdulillah, bagus Fateh nak tolong Mummy kemas, nanti lantai bersih, Mummy pun senang hati”. Beliau akan tolong mengelap / kemas lantai ala kanak-kanaknya (ia berlaku sangat singkat, kurang 1 minit anak diberi peluang mengemas) (bermaksud, sabarlah untuk 1 minit sahaja ya :)

Saya tidak memberikan nasihat percuma (membebel) atas kesalahannya seperti: “Hiiish, tengok ni. Banyaknya makanan tumpah. Penat Mummy tau!”, atau “Fateh, lain kali makan la elok-elok, bla bla bla…”. (tak ada idea nak membebel pun, bukan anak faham pun yang dia tangkap ialah rasa kurang enak/kecewa orang dewasa kepadanya).

Cara saya menahan kepenatan kerana mengelap setiap hari ialah dengan menarik nafas panjang dengan mulut tertutup, sambil terus melakukan kerja pembersihan (hormone anti-stress akan ter rembes pabila kita melakukan aktiviti fizikal). :D 

Usai mengelap lantai ala kanak-kanak kecil, saya akan beri ‘hint’ kepada ayah untuk mengambil anak dan membersihkan tangan dan badannya. (biasanya pakaian akan perlu ditukar).

Hadiah kepada kesabaran dan membenarkan anak mengekspresikan motor skil halus memegang sudu garfu di meja makan (sambil beliau melihat kami makan bersama: guna sudu/tangan) ialah pada usia 1 tahun 6 bulan, kami dapati cara memegang sudunya amat meningkat baik dan seperti orang dewasa (pegang di hujung sudu dan masuk ke mulut dari depan, bukan tepi sudu).

Contoh keadaan lain pabila air dari cawannya atau air kotak kecil tumpah, Fateh akan memberitahu dengan nada ‘kesal’ (imitate / tiru orang dewasa iaitu saya), dengan berkata “Tummpaaaahh…”, saya akan terus memberikan kertas tisu kepada beliau dan secara spontan beliau akan mengelap air tumpah di lantai itu (dahulu saya yang lapkan, kemudian saya ubah dengan Teknik Memberi Solusi, memang berkesan :). Kemudian saya akan menyambung pembersihan yang lebih sempurna selepas itu. 

Sambil memuji akan tingkahlaku positifnya : “Fateh lap air tumpah, Mummy suka. Pasni minum hati-hati ya” dan beliau akan menjawab : “Hm!” (tone / nada tanda setuju / faham / kerjasama diperolehi)  iaitu cara kebiasaan dia menjawab. Sebaliknya jika tidak faham, nada Hmm nya berbunyi tinggi di hujungnya iaitu “Hm?” atau jika tidak setuju beliau akan berkata “Ma mau…”.

Nota.

*Kita tidak mengharap anak akan tolong bersihkan lantai secara sempurna, maka beri peluang anak membersihkan bersama adalah peluang prososial (berbuat baik yang diterima peringkat sosial) yang sangat sesuai dilatih di peringkat umur seawal 1 tahun atau pabila anak mula meniru tingkah laku anda sebagai ibu / bapa.

*Maksud menunjukkan cara ini ialah dengan andaian kita sebagai ibu/bapa ada perbuat cara betul sebelum itu untuk diikuti dan diterima anak sebagai tingkahlaku kebiasaan (kerana mata kecil anak melihat dengan sangat ‘zoom in’ sejak awal bayi 6 bulan:- kotor-bersihkan, sepah-kemas, tumpah-lap, habuk-lap.

*Dalam disiplin psikologi kanak-kanak, teknik ini dinamakan “Right Wrongs Together” iaitu kita bersama-sama anak pabila dia betul / berjaya, mahupun pabila dia perbuat silap / salah. Ini kerana didikan dan bimbingan berterusan amatlah penting dalam membentuk tingkah laku positif anak. 

*Contoh jika anak mahu menggunakan / main dengan penyapu lantai / penyodok sampah dan mop, izinkan dia perbuat sama-sama. Beri ruang kecil (5%) untuk dia ‘kerja’kan dengan beri arahan solusi “Fateh sapu sini” sambil anda menyapu bahagian lain seluruhnya (95%), kemudian anda kembali semula kepadanya untuk menyapu di bahagian kecil 5% itu. Selesai, anda puas hati selesai kerja, anak pun puas hati dapat 'kerjakan' (win-win). 

*Percayalah teknik solusi / menunjukkan cara ini amat berkesan dan mudah, anda tidak penat, anak puas bermain / membantu anda. Sekiranya kita tidak galakkan anak membantu kerja rumah semasa kecil lagi, kerana menganggap dia akan kecahkan lagi suasana atau dia terlalu kecil lagi, jangan kecewa pabila usia dalam 5-6 tahun dan ke atas terutama remaja, anak tidak berminat membantu di dapur hatta meletakkan sebiji pinggannya di sinki sekalipun. Kajian menunjukkan bayi lingkungan usia boleh imitate (tiru) ini amat prososial iaitu keinginan membantu secara semulajadinya sangat ada. Maka kita gunalah sebaik mungkin masa emas ni...

Alhamdulillah.

Photo: BismillahirRahmanirRahim

Perkongsian Pn Maznah Ibrahim.

Sambungan dari Teknik Pejam Mata Pada Kesalahan anak kecil di meja makan kepada aktiviti mengemas lantai bersama, iaitu Teknik Memberi Solusi dan Menunjukkan Cara.

Selesai makan (anak menghulurkan mangkuk makanannya ke depan tanda sudah tidak mahu makan lagi / kenyang), saya akan berkata “OK, Fateh dah habis makan, Mummy nak kemas” (menyediakan minda anak untuk aktiviti seterusnya).

Kemudian saya akan mengambil kain lap saya dan kembali kepadanya. Turunkan beliau dari ‘high chair’ dan berdiri di lantai yang penuh dengan butiran makanan jatuh.

“Ok, makanan kita tumpah, maka kita perlu kemaskan lantai ya” (Teknik Memberi Solusi dan Menunjukkan Cara). Anak akan nampak kita buat dan percayalah dia akan sangat ‘prososial’ iaitu membantu mengelap bersama.

Pujian diberi : “Alhamdulillah, bagus Fateh nak tolong Mummy kemas, nanti lantai bersih, Mummy pun senang hati”. Beliau akan tolong mengelap / kemas lantai ala kanak-kanaknya (ia berlaku sangat singkat, kurang 1 minit anak diberi peluang mengemas) (bermaksud, sabarlah untuk 1 minit sahaja ya :)

Saya tidak memberikan nasihat percuma (membebel) atas kesalahannya seperti: “Hiiish, tengok ni. Banyaknya makanan tumpah. Penat Mummy tau!”, atau “Fateh, lain kali makan la elok-elok, bla bla bla…”. (tak ada idea nak membebel pun, bukan anak faham pun yang dia tangkap ialah rasa kurang enak/kecewa orang dewasa kepadanya).

Cara saya menahan kepenatan kerana mengelap setiap hari ialah dengan menarik nafas panjang dengan mulut tertutup, sambil terus melakukan kerja pembersihan (hormone anti-stress akan ter rembes pabila kita melakukan aktiviti fizikal). :D 

Usai mengelap lantai ala kanak-kanak kecil, saya akan beri ‘hint’ kepada ayah untuk mengambil anak dan membersihkan tangan dan badannya. (biasanya pakaian akan perlu ditukar).

Hadiah kepada kesabaran dan membenarkan anak mengekspresikan motor skil halus memegang sudu garfu di meja makan (sambil beliau melihat kami makan bersama: guna sudu/tangan) ialah pada usia 1 tahun 6 bulan, kami dapati cara memegang sudunya amat meningkat baik dan seperti orang dewasa (pegang di hujung sudu dan masuk ke mulut dari depan, bukan tepi sudu).

Contoh keadaan lain pabila air dari cawannya atau air kotak kecil tumpah, Fateh akan memberitahu dengan nada ‘kesal’ (imitate / tiru orang dewasa iaitu saya), dengan berkata “Tummpaaaahh…”, saya akan terus memberikan kertas tisu kepada beliau dan secara spontan beliau akan mengelap air tumpah di lantai itu (dahulu saya yang lapkan, kemudian saya ubah dengan Teknik Memberi Solusi, memang berkesan :). Kemudian saya akan menyambung pembersihan yang lebih sempurna selepas itu. 

Sambil memuji akan tingkahlaku positifnya : “Fateh lap air tumpah, Mummy suka. Pasni minum hati-hati ya” dan beliau akan menjawab : “Hm!” (tone / nada tanda setuju / faham / kerjasama diperolehi)  iaitu cara kebiasaan dia menjawab. Sebaliknya jika tidak faham, nada Hmm nya berbunyi tinggi di hujungnya iaitu “Hm?” atau jika tidak setuju beliau akan berkata “Ma mau…”.

Nota.

*Kita tidak mengharap anak akan tolong bersihkan lantai secara sempurna, maka beri peluang anak membersihkan bersama adalah peluang prososial (berbuat baik yang diterima peringkat sosial) yang sangat sesuai dilatih di peringkat umur seawal 1 tahun atau pabila anak mula meniru tingkah laku anda sebagai ibu / bapa.

*Maksud menunjukkan cara ini ialah dengan andaian kita sebagai ibu/bapa ada perbuat cara betul sebelum itu untuk diikuti dan diterima anak sebagai tingkahlaku kebiasaan (kerana mata kecil anak melihat dengan sangat ‘zoom in’ sejak awal bayi 6 bulan:- kotor-bersihkan, sepah-kemas, tumpah-lap, habuk-lap.

*Dalam disiplin psikologi kanak-kanak, teknik ini dinamakan “Right Wrongs Together” iaitu kita bersama-sama anak pabila dia betul / berjaya, mahupun pabila dia perbuat silap / salah. Ini kerana didikan dan bimbingan berterusan amatlah penting dalam membentuk tingkah laku positif anak. 

*Contoh jika anak mahu menggunakan / main dengan penyapu lantai / penyodok sampah dan mop, izinkan dia perbuat sama-sama. Beri ruang kecil (5%) untuk dia ‘kerja’kan dengan beri arahan solusi “Fateh sapu sini” sambil anda menyapu bahagian lain seluruhnya (95%), kemudian anda kembali semula kepadanya untuk menyapu di bahagian kecil 5% itu. Selesai, anda puas hati selesai kerja, anak pun puas hati dapat 'kerjakan' (win-win). 

*Percayalah teknik solusi / menunjukkan cara ini amat berkesan dan mudah, anda tidak penat, anak puas bermain / membantu anda. Sekiranya kita tidak galakkan anak membantu kerja rumah semasa kecil lagi, kerana menganggap dia akan kecahkan lagi suasana atau dia terlalu kecil lagi, jangan kecewa pabila usia dalam 5-6 tahun dan ke atas terutama remaja, anak tidak berminat membantu di dapur hatta meletakkan sebiji pinggannya di sinki sekalipun. Kajian menunjukkan bayi lingkungan usia boleh imitate (tiru) ini amat prososial iaitu keinginan membantu secara semulajadinya sangat ada. Maka kita gunalah sebaik mungkin masa emas ni...

Alhamdulillah.

Seterusnya: teknik mendorong anak berenang, teknik mendorong anak duduk di car seat

Monday, November 4, 2013

Teknik Disiplin di Meja Makan

BismillahirRahmanirRahim

Teknik Pejam Mata Pada Kesalahan, ganti dengan Teknik Menerangkan Peraturan Selamat

Teknik ini saya sering lakukan ketika di meja makan bersama. Anakanda akan berada di ‘high chair’ nya manakala kami di kerusi dewasa biasa masing-masing.

Sejak anakanda berusia 1 tahun 2 bulan (kini 1 tahun 8 bulan), beliau sudah memiliki ‘high chair’ dan mangkuk serta sudunya sendiri. Pabila datang ‘mood’ meneroka dan seronok bermainnya (normal untuk kanak-kanak kecil yang belum ada 'table manners'), beliau akan membaling makanan sama ada ke bawah lantai atau di mana-mana kesukaannya. Ini lebih ketara sejak beliau pandai membaling makanan untuk ikan belaan di kolah rumah kami.

Saya akan berkata: “Fateh, makanan untuk dimakan bukan dicampak atau baling (Teknik Menerangkan Peraturan Umum). Fateh makan ni, masuk muuulut!” (Sambil tunjukkan makanan kami dimasukkan ke mulut kami: Teknik Menunjukkan Cara).

Selalunya beliau akan ikut, dan kami akan terus memuji : “Bagus, Fateh makan, masuk mulut (puji tingkahlaku). Mummy suka (Impak 1) (sambil senyum lebar: Teknik Ganjaran Sosial). Makanan tak sepah (Impak 2)”.

Pabila adegan campak membaling berlaku lagi, kami akan memberitahu sebelum tindakan menarik mangkuknya dilakukan.

Saya tidak berkata “Fateh buat lagi, Mummy ambil mangkuk!” (mengugut).

Sebaliknya saya hanya menggunakan Teknik Menerangkan Peraturan Makan: “Fateh nampaknya dah kenyang. Mummy ambil mangkuk letak tepi ya” (sambil letakkan ke tepi saya perlahan-lahan). 

Sekiranya beliau masih belum selesai, beliau akan berbunyi sambil menunjukkan mangkuknya menunjukkan beliau masih mahu makan lagi, dan peluang akan diberi (sambung makan).

Biasanya memang benar, pabila peraturan makan tidak dipatuhi lagi, bermaksud anakanda sememangnya sudah kenyang.

Seterusnya sesi mengemas akan dilakukan, dan beliau menurut sahaja bermakna beliau okay.

Sambungan: teknik memberi solusi, dan teknik menunjukka cara: mengemas lantai bersama.

Nota: 

*Peraturan Selamat / Meja Makan keluarga anda perlu konsisten dan tindakan disiplin wajar yang ingin dilaksanakan seperti menarik mangkuk ke tepi perlu dillakukan dengan berhemah dan hormat, kerana bayi juga ada perasaan dan harga diri. 

**Kanak-kanak usia 1 tahun ke atas sudah mula peringkat Autonomi, iaitu melakukan segala yang difikirkannya boleh secara cuba jaya sendiri. Tindakan menghukum kesilapan seperti marah atau fizikal (menarik kasar dsb) boleh menyebabkan sebaliknya dari Autonomi (Rasa Autonomi: Ini cara saya, Boleh tak saya buat sendiri) kepada rasa Ragu-ragu dan Malu, iaitu rendah estim/harga diri. Kesan berpanjangan boleh dilihat pada kanak-kanak usia mula bersekolah iaitu seawal 4-6 tahun di prasekolah dan sekolah rendah yang kerap rasa kurang yakin diri cuba melakukan sesuatu yang diingininya atau dijangkakan perlu dilakukan di sekolah.

Photo: BismillahirRahmanirRahim

Perkongsian Puan Maznah Ibrahim

Teknik Pejam Mata Pada Kesalahan, ganti dengan Teknik Menerangkan Peraturan Selamat

Teknik ini saya sering lakukan ketika di meja makan bersama. Anakanda akan berada di ‘high chair’ nya manakala kami di kerusi dewasa biasa masing-masing.

Sejak anakanda berusia 1 tahun 2 bulan (kini 1 tahun 8 bulan), beliau sudah memiliki ‘high chair’ dan mangkuk serta sudunya sendiri. Pabila datang ‘mood’ meneroka dan seronok bermainnya (normal untuk kanak-kanak kecil yang belum ada 'table manners'), beliau akan membaling makanan sama ada ke bawah lantai atau di mana-mana kesukaannya. Ini lebih ketara sejak beliau pandai membaling makanan untuk ikan belaan di kolah rumah kami.

Saya akan berkata: “Fateh, makanan untuk dimakan bukan dicampak atau baling (Teknik Menerangkan Peraturan Umum). Fateh makan ni, masuk muuulut!” (Sambil tunjukkan makanan kami dimasukkan ke mulut kami: Teknik Menunjukkan Cara).

Selalunya beliau akan ikut, dan kami akan terus memuji : “Bagus, Fateh makan, masuk mulut (puji tingkahlaku). Mummy suka (Impak 1) (sambil senyum lebar: Teknik Ganjaran Sosial). Makanan tak sepah (Impak 2)”.

Pabila adegan campak membaling berlaku lagi, kami akan memberitahu sebelum tindakan menarik mangkuknya dilakukan.

Saya tidak berkata “Fateh buat lagi, Mummy ambil mangkuk!” (mengugut).

Sebaliknya saya hanya menggunakan Teknik Menerangkan Peraturan Makan: “Fateh nampaknya dah kenyang. Mummy ambil mangkuk letak tepi ya” (sambil letakkan ke tepi saya perlahan-lahan). 

Sekiranya beliau masih belum selesai, beliau akan berbunyi sambil menunjukkan mangkuknya menunjukkan beliau masih mahu makan lagi, dan peluang akan diberi (sambung makan).

Biasanya memang benar, pabila peraturan makan tidak dipatuhi lagi, bermaksud anakanda sememangnya sudah kenyang.

Seterusnya sesi mengemas akan dilakukan, dan beliau menurut sahaja bermakna beliau okay.

Sambungan: teknik memberi solusi, dan teknik menunjukka cara: mengemas lantai bersama.

Nota: 

*Peraturan Selamat / Meja Makan keluarga anda perlu konsisten dan tindakan disiplin wajar yang ingin dilaksanakan seperti menarik mangkuk ke tepi perlu dillakukan dengan berhemah dan hormat, kerana bayi juga ada perasaan dan harga diri. 

**Kanak-kanak usia 1 tahun ke atas sudah mula peringkat Autonomi, iaitu melakukan segala yang difikirkannya boleh secara cuba jaya sendiri. Tindakan menghukum kesilapan seperti marah atau fizikal (menarik kasar dsb) boleh menyebabkan sebaliknya dari Autonomi (Rasa Autonomi: Ini cara saya, Boleh tak saya buat sendiri) kepada rasa Ragu-ragu dan Malu, iaitu rendah estim/harga diri. Kesan berpanjangan boleh dilihat pada kanak-kanak usia mula bersekolah iaitu seawal 4-6 tahun di prasekolah dan sekolah rendah yang kerap rasa kurang yakin diri cuba melakukan sesuatu yang diingininya atau dijangkakan perlu dilakukan di sekolah.