Wednesday, January 29, 2014

Peraturan Selamat Dalam Rumah vs. Testing Boundary oleh Si Kecil



BismillahirRahmanirRahim.

Ia berlaku malam tadi. Peraturan yang saya beri ialah "minum air di luar bilik tidur". Ini diberitahu kerana Fateh mahu minum air kotak kecil susu nya di dalam bilik tidur. 

Pabila saya bertegas : nada lembut tapi 'firm' menyatakan ayat di atas di tepi /luar bilik tidur sambil Fateh berusaha menarik kotak susunya sambil berbunyi rengek, saya terus berkeras dan dia terlepas (mcm pergelutan kecil pula hehe). Fateh terus menangis lebih kuat. Dan saya hanya biarkan dia.

Sambil menangis kuat (sy pula hampir-hampir mengalah namun bertahan), anakanda Fateh berjalan ke arah saya. Saya berkata lagi, "Fateh, nak minum kat sini", sambil hulurkan straw dan air kotak susu kecilnya. Dia terus minum dan terus OK: yakni berhenti menangis dan sambung main naik traktor di badan ayahnya (dlm bilik tidur dengan seronok yg amat :).

Sy yakin selepas ini dia akan faham, patuh dan beri kerjasama untuk peraturan asas ini. 

Dlm situasi ini, knk2 memang akan menguji kita pabila kita mahu terapkan peraturan selamat. Sy tidak berkata "jangan minum air dlm bilik tidur", sebaliknya sy ganti dengan arahan mudah apa yg saya mahu dia buat, iaitu "minum hanya di luar bilik tidur" (maksud, kita beritahu apa yg boleh, instead melarang, dan maksud saya minumlah kat mana-mana asalkan selain di bilik tidur). 

Teknik menerangkan kesalahan dlm teknik nabi ialah : "minum hanya di luar bilik tidur. Bila fateh minum dalam bilik tidur dan air tumpah, nanti kena lap. Bila berlengas, semut boleh datang dan gigit kita semua", saya ada ucapkan semasa dia minum dlm bilik kedua bilik solat semasa sy solat dan memang dah tumpah pun. Tp sy tidak tarik air kotaknya dan dia tidak menangis kerana tiada penegasan melibatkan anggota badan. Sy hanya guna teknik solusi biasa sy iaitu berikan tisu dan dia pun lap..

Kes menangis kuat itu krn mahu sy mengalah ialah 'testing limit/boundary', pabila kanak2 mahu kita setuju dengan keputusan mereka. Once kita setuju/mengalah, mereka akan ulang kaedah menangis kuat itu lagi dan tahu dgn menangis kuat ibubapa akan turuti kemahuan mereka. Ia biasa berlaku, bukan?

Bertahan utk keputusan anda sbg ibubapa bg keputusan yg benar. Spt mainan yg sama berulang mahu dimiliki lagi. Tidak wajar dituruti.

Tanda testing limit/boundary knk2 usia toddler yg mula boleh berkata 'tidak' mengikut tahap ialah:

1. Anak 'say no' kpd permintaan kita. Cth: Fateh nak minum kat luar bilik. Sy minta minum dekat saya di luar bilik (dlm situasi ini sy pegangkan air kotak krn dia sdg bermain special time dgn ayh). Anak menjawab "tak mau".

2. Anak menangis kerana tetap dgn keputusan dia pabila saya tidak beri izin kpd keputusan dia mahu minum dlm bilik tidur.

3. Anak berguling guling atas lantai sambil menangis kuat kerana mahu kita turuti kemahuan dia (alhmdulillah kami belum pernah sampai ke tahap ini lg),

4. Anak sehingga muntah-muntah kerana terlalu kuat dan lama menangis.

Caranya klu dah sampai tahap ke-4, biarkan. 

Setelah selesai muntah dan tersedu-sedu, guna teknik nabi teknik solusi , "Dah habis dah? Jum kita basuh badan" (sbb penuh muntah kan). 

Sambil bersihkan, puji kpd kesanggupan anak mengikut arahan tadi, "Anak mama yang dengar kata ni anak yang soleh (puji tingkahlaku).  Allah dan Rasul sayang anak yang dengar kata ibubapanya (impak). Mama pun sayang pd anak mama yg baik ni (impak 2).
Teknik menerangkan kesalahan : bila adik nak sesuatu dan minta elok2, mama beri bila mama rasa boleh beli. Bila mama tak bagi, mama ada sebab. Mainan kat rumah dah ada yg sama. Adik main sampai puas. Mama plan nanti adik rajin belajar iqra sampai habis buku 1 nanti mama belikan mainan adik nak tadi ok". Selepas tu boleh beri teknik ganjaran sosial non material spt senyum, usap dan belai peluk.

Sy doakan semua ibubapa dapat mengendalikan kerenah comel anak2 yang menguji kesabaran ini dgn sgt berhemah dan efektif.

Alhamdulillah.
(Sempat menulis semasa lunch hr break)

Fateh sibuk nak tolong kacau bancuhan cekodok

No comments:

Post a Comment