Saturday, December 28, 2013

Objek Sebagai Simbol Objek Lain; 'Mee Spageti Sebagai Ular'

BismillahirRahmanirRahim

Teknik Tidak Menunjuk Kesalahan, Teknik Solusi

Pada satu ketika selepas makan (hujung-hujung waktu makan anak yang berakhir dengan main), anakanda soleh Fateh menyebut-nyebut beberapa kali “Uuwar! Uuwwar!”

Pada mulanya saya tidak perasan, kemudiannya saya dapati dia berusungguh-sungguh menyatakan apa yang dia nampak itu adalah ‘ular’ (ini kes pergi Taman Ular beberapa kali dan suka betul dengan pengalaman ke taman itu la ni haha :) (saya juga ada figurines binatang dan salah satunya ular, lama dahulu telah diperkenalkan kepadanya).

Saya tidak berkata “Ish, makan aje lah. Mana ada ularnya” atau “Cepat habiskan makanan, Mummy nak kemas pulak ni”.

Sebaliknya saya hanya berkata “Oh, Fateh nampak ular” (sambil beri perhatian iaitu eye contact: ganjaran sosial). Berapa ekor ular ada tu?” (Teknik Tidak Menunjuk Kesalahan). Mulalah dia mengira ala cara dia : “Ti, ti, ti, ti”. “Hmm.. banyaknya ular”, saya menjawab. Anak pun seronok dan sebut “Uuwar” lagi.

“OK dah habis makan kan. Jum kita basuh tangan dan mulut” (Teknik Solusi). Anak pun menurut sahaja sebab puas dapat perhatian dan rekognisi apa yang dia nampakkan itu. 

Kan mudah, Teknik Solusi. Tapi layan dahulu, ini amat penting ya! Saya yakin semua ibu dan ayah mampu melayan dahulu bicara si kecil ini dengan baik.

Nota.

Mengikut Teori Perkembangan Kognitif (Piaget), antara umur 2-7, ciri asas tahap ini adalah penggunaan simbol atau bahasa tanda dan seterusnya berkembang konsep intuitif (umur 4-7).

Jadi, dengarlah apa dikatakan anak, mengiyakan disertai pengesahan dari pengalaman si kecil seterusnya membantu mereka memahami konsep kehidupan, alam simbol dan realiti. 

Peringkat ini juga konversasi (perbualan) belum jelas dan konkrit, maka pengesahan dan mendengar apa dikatakan mereka amat penting agar mereka rasa dihargai dan didengari. 

Semua ibu kebanyakannya faham apa yang anak sebutkan walau pelat dan kurang jelas. Contoh anak saya sebut ‘bendera’ sebagai ‘amenna’ dan ‘umbrella’ juga ‘amenna’, serta ‘uncle’ sebagai ‘aten’ dan banyak perkataan lain lagi. Kerana teknik mendengar yg baik (maklumlah sebagai kaunselor kanak-kanak, Alhamdulillah), mudah saya ‘recognise’ apa yang si kecil maksudkan dari sudut pandangannya. 

Pujilah ia sekiranya anda rasa itu satu perkembangan yg baik. Contoh: “Waah Fateh ingat lagi ular yang kita nampak hari tu, nanti boleh lah lukis ular lepas ni ya!” (kita tambah impak yang kita nak anak capai perkembangan seterusnya) (Alhamdulillah sebelum ni anak sgt excited bila sesi melukisnya sambil sebut “Allah’ (tulis Allah arab tapi panjang ke bawah perlahan-lahan :) atau “Buuwat” (lukis bulat, betul bulat).

Saya doakan semua ibu bapa akan merespons dan melayan luahan awal anak kecil dengan sabar dan penuh perhatian, kerana ini membentuk 'bonding' (hubungan), kerapatan (attachment) dan seterusnya kepercayaan anak kepada kita, dalam bercerita apa sahaja pengalaman baik buruk mereka kepada ibubapa sehingga mereka dewasa kelak, InsyaAllah.

Alhamdulillah.

Photo: Perkongsian Puan Maznah Ibrahim

BismillahirRahmanirRahim

Objek Sebagai Simbol Objek Lain; 'Mee Spageti Sebagai Ular'
Teknik Tidak Menunjuk Kesalahan, Teknik Solusi

Pada satu ketika selepas makan (hujung-hujung waktu makan anak yang berakhir dengan main), anakanda soleh Fateh menyebut-nyebut beberapa kali “Uuwar! Uuwwar!”

Pada mulanya saya tidak perasan, kemudiannya saya dapati dia berusungguh-sungguh menyatakan apa yang dia nampak itu adalah ‘ular’ (ini kes pergi Taman Ular beberapa kali dan suka betul dengan pengalaman ke taman itu la ni haha :) (saya juga ada figurines binatang dan salah satunya ular, lama dahulu telah diperkenalkan kepadanya).

Saya tidak berkata “Ish, makan aje lah. Mana ada ularnya” atau “Cepat habiskan makanan, Mummy nak kemas pulak ni”.

Sebaliknya saya hanya berkata “Oh, Fateh nampak ular” (sambil beri perhatian iaitu eye contact: ganjaran sosial). Berapa ekor ular ada tu?” (Teknik Tidak Menunjuk Kesalahan). Mulalah dia mengira ala cara dia : “Ti, ti, ti, ti”. “Hmm.. banyaknya ular”, saya menjawab. Anak pun seronok dan sebut “Uuwar” lagi.

“OK dah habis makan kan. Jum kita basuh tangan dan mulut” (Teknik Solusi). Anak pun menurut sahaja sebab puas dapat perhatian dan rekognisi apa yang dia nampakkan itu. 

Kan mudah, Teknik Solusi. Tapi layan dahulu, ini amat penting ya! Saya yakin semua ibu dan ayah mampu melayan dahulu bicara si kecil ini dengan baik.

Nota.

Mengikut Teori Perkembangan Kognitif (Piaget), antara umur 2-7, ciri asas tahap ini adalah penggunaan simbol atau bahasa tanda dan seterusnya berkembang konsep intuitif (umur 4-7).

Jadi, dengarlah apa dikatakan anak, mengiyakan disertai pengesahan dari pengalaman si kecil seterusnya membantu mereka memahami konsep kehidupan, alam simbol dan realiti. 

Peringkat ini juga konversasi (perbualan) belum jelas dan konkrit, maka pengesahan dan mendengar apa dikatakan mereka amat penting agar mereka rasa dihargai dan didengari. 

Semua ibu kebanyakannya faham apa yang anak sebutkan walau pelat dan kurang jelas. Contoh anak saya sebut ‘bendera’ sebagai ‘amenna’ dan ‘umbrella’ juga ‘amenna’, serta ‘uncle’ sebagai ‘aten’ dan banyak perkataan lain lagi. Kerana teknik mendengar yg baik (maklumlah sebagai kaunselor kanak-kanak, Alhamdulillah), mudah saya ‘recognise’ apa yang si kecil maksudkan dari sudut pandangannya. 

Pujilah ia sekiranya anda rasa itu satu perkembangan yg baik. Contoh: “Waah Fateh ingat lagi ular yang kita nampak hari tu, nanti boleh lah lukis ular lepas ni ya!” (kita tambah impak yang kita nak anak capai perkembangan seterusnya) (Alhamdulillah sebelum ni anak sgt excited bila sesi melukisnya sambil sebut “Allah’ (tulis Allah arab tapi panjang ke bawah perlahan-lahan :) atau “Buuwat” (lukis bulat, betul bulat).

Saya doakan semua ibu bapa akan merespons dan melayan luahan awal anak kecil dengan sabar dan penuh perhatian, kerana ini membentuk 'bonding' (hubungan), kerapatan (attachment) dan seterusnya kepercayaan anak kepada kita, dalam bercerita apa sahaja pengalaman baik buruk mereka kepada ibubapa sehingga mereka dewasa kelak, InsyaAllah.

Alhamdulillah.
Spageti tiba-tiba disebut "Uuwar!"

No comments:

Post a Comment